PENDAHULUAN
Pendidikan Moral merupakan mata pelajaran yang wajib diambil oleh calon mengambil Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Mata pelajaran ini menarik bila kita mengajar dengan penuh tanggungjawab. Peranan guru, pihak pentadbir sekolah, jabatan pelajaran daerah dan negeri, pelajar, ibu bapa dan masyarakat sangat penting.
Hakikatnya 3P, iaitu Pemikiran Moral, Perasaan Moral dan Perlakuan Moral itu mestilah benar-benar difahami, dihayati dan diamalkan dalam kehidupan kita seharian. Masalahnya pelajar atau guru –guru baru yang bukan opsyen Pendidikan Moral kurang memahami konsep nilai-nilai moral itu. Sesungguhnya masih banyak kekurangan dalam perancangan dan pelaksanaan mata pelajaran Pendidikan Moral. Saya ingin berkongsi pengalaman dan sedikit inovasi yang telah saya buat dalam sistem pentaksiran mata pelajaran ini. Dengan adanya inovasi ini, saya harap guru-guru pendidikan moral dapat menilai dan memberikan markah yang lebih rasional, adil dan saksama kepada pelajar tingkatan 4 & 5. Sumbangan dan kerjasama semua pihak hendaklah digalakkan untuk meningkatkan prestasi akademik pelajar kita.
Pengurusan Mata Pelajaran
Guru-guru mata pelajaran mestilah mengurus subjek (Pengajaran dan Pembelajaran) dengan bijaksana. Cadangan pengurusan Mata Pelajaran Pendidikan Moral.
a. Sistem Fail guru dan pelajar lengkap
b. Rancangan Tahunan dan Rancangan Pengajaran Harian disediakan sesuai keperluan pelajar dan jabatan pelajaran.
c. Membentuk carta organisasi pengurusan Pendidikan Moral mengikut kelas yang diajar.
d. Matlamat atau objektif dibincang bersama dengan pelajar.
e. Pentaksiran secara individu, dan berkumpulan.
f. Pentaksiran semasa guru mengajar dalam kelas dan kegiatan yang dirancang di luar waktu persekolahan.
Pendidikan Moral SPM (1225)
Calon perlu menduduki peperiksaan Kertas 1 pada bulan November/Disember dan Kertas 2 (kerja kursus) wajib dilaksanakan bermula dari tingkatan 4 hingga bulan jun tahun tingkatan 5.
Inovasi Pentaksiran Kerja Kursus
1. Sahsiah . Penilaian dibuat berdasarkan pemerhatian, bertulis,laporan terhadap penghayatan nilai dan amalan nilai moral semasa berkomunikasi, membuat keputusan dan menyelesaikan masalah atau sesuatu perkara. Contohnya isu-isu semasa .
2. Iltizam. Penglibatan pelajar secara bersungguh-sungguh, bijaksana mengurus masa dan bertanggungjawab dalam melaksanakan aktiviti Tugasan Harian dan Kerja Amal
3. Laporan Tugasan Harian dan Kerja Amal dikompilasi dan didokumentasikan sebagai Folio.
4. Calon dinilai melalui proses masa yang lama dan berterusan dan dinilai secara bertulis, pemerhatian, bahan bukti (dokumentasi) hasil kerja pelajar, dan melihat rekod tingkah laku pelajar.
5. Bantuan guru-guru kelas, guru disiplin, guru kaunselor sekolah, dan guru-guru mata pelajaran, serta ibu bapa pelajar adalah digalakkan.
6. Proses pentaksiran:
a. Guru merancang proses dan aktiviti bagi semua calon di bawah kawalannya, disesuaikan dengan keperluan wajib dan keupayaan atau tahap IQ/EQ pelajar.
b. Pentaksiran hendaklah mengikut format yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan.
c. Proses pentaksiran bermula semasa tingkatan 4 dantingkatan 5.
d. Borang Penilaian Individu digunakan untuk merekodkan pencapaian pelajar yang sebenar. Sijil Pelaporan Pencapaian Pelajar akan disediakan oleh Pentadbir sekolah.
e. Keputusan pentaksiran akan dilaporkan kepada Lembang peperiksaan melalui Jabatan Pelajaran Negeri masing-masing.
f. Lembaga Peperiksaan boleh pada bila-bila masa meminta hasil kerja kursus calon daripada pihak sekolah bagi tujuan pengesanan dan pemantauan.
g. Pengetua akan mengeluarkan surat pelantikan ketua pentaksir dan pentaksir kerja kursus Pendidikan Moral SPM
Aktiviti Tugasan Harian
Markah Penuh Satu Tugasan Harian
Bil Item Yang Dinilai Markah
1 Ada nilai yang sesuai (minimum 5 nilai) 5
2 Kefahaman tentang nilai 15
3 Penghayatan tentang nilai 15
4 Kesedaran 17
5 Pemikiran yang rasional dan pertimbangan Moral 20
6 Dikaitkan dengan isu-isu semasa 10
7 Tulisan tangan sendiri 5
8 Dibuat pada kertas A4 dengan kemas 5
9 Panjang karangan lebih kurang 250 patah perkataan 5
10 Lampiran (sumber bahan rujukan) 3
Jumlah 100
Aktiviti Kerja Amal
Markah Penuh Satu Kerja Amal
Bil Item Yang Dinilai Markah
1 Kefahaman tentang nilai 8
2 Penghayatan tentang nilai (kesan) 10
3 Pemikiran yang rasional dan pertimbangan moral 18
4 Dikaitkan dengan isu-isu semasa 10
5 Tulisan tangan sendiri 5
6 Dibuat pada kertas A4 5
7 Bahan Bukti disertakan 6
8 Tajuk kerja amal 5
9 Ada Matlamat 5
10 Ada objektif 5
11 Tarikh aktiviti dijalankan 5
12 Masa pelaksanaan aktiviti 5
13 Orang Yang Terlibat 5
14 Peranan Pelajar 5
15 Cadangan Pelajar 3
Jumlah 100
Catatan Popular
-
KERJA AMAL 2 (Contoh Laporan kerja Amal) Bidang 2: Kekeluargaan Tajuk: Membantu ibu bapa menjaga adik MATLAMAT 1. Membantu meringankan beban...
-
pembuangan bayi-punca,langkah mengatasi dan kesan PENGENALAN Kes-kes pembuangan bayi bukanlah sesuatu yang asing didengari dan berlak...
-
TUGASAN HARIAN (ESEI) i. Bentuk tugasan -bentuk karangan biasa -menulis hasil kerja amal (boleh diambil kira) -mendapat maklumat dari pusat ...
-
Ucapan seorang pemimpin (N0.1) Bumi ini milik Tuhan yang wajar kita tadbir dengan penuh berhemah. Bumi ini akan kita wariskan kepada genaras...
-
Tugasan Harian Pendidikan Moral Kertas 1225/2 (Tingkatan 4&5) Calon dikehendaki memilih 8 daripada tajuk-tajuk harian berikut. Calon W...
-
ISI KANDUNGAN FOLIO PENDIDIKAN MORAL ( KERJA KURSUS) TAJUK MUKA SURAT Tugasan 1 Tugasan 2 Tugasan 3 Tugasan 4 Tugasan 5 Tugasan 6 Tugasan 7 ...
-
Makluman dan tindakan anda... Hantar kerja kursus Pendidikan Moral (Kertas 2) dengan kadar yang segera. Pentaksiran sedang dibuat dan markah...
-
SELAKU PEGAWAI DI JABATAN ALAM SEKITAR, ANDA TELAH DIJEMPUT UNTUK MENYAMPAIKAN UCAPAN DAN MERASMIKAN PROGRAM GOTONG-ROYONG MEMBERSIHKAN KAWA...
-
Laporan Kerja Amal 1 ( Ini adalah contoh sahaja ) Bidang I Perkembangan Diri (Tulis bidang) Tajuk (contoh Membimbing murid Tahun 6 di SK.Tan...
-
Contoh Tugasan Harian Tajuk: Kitar semula adalah antara langkah yang boleh diambil bagi menangani masalah pencemaran alam sekitar yang semak...
Jumlah Paparan Halaman
Isnin, 1 Februari 2010
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan