1.3.1 Matlamat Pendidikan Moral
Membentuk insan yang berakhlak mulia, bertanggung jawab
dan boleh menyumbang ke arah keharmonian dan
kestabilan negara serta masyarakat global.
1.3.2 Objektif
(i) Memahami dan menghayati nilai-nilai murni masyarakat
Malaysia.
(ii) Meningkatkan amalan budi perkerti mulia.
(iii) Menyedari dan menerima kepentingan tanggungjawab
moral dan sosial bagi mengekalkan kesejahteraan hidup
dalam perhubungan diri dengan keluarga, masyarakat,
negara serta alam sekitar.
(iv) Mengembangkan dan mengaplikasikan pemikiran moral,
perasaan moral dan perlakuan moral dalam membuat
sesuatu pilihan dan keputusan yang selaras dengan nilainilai
murni masyarakat Malaysia.
Insan Moral mempunyai tiga komponen berikut:
(a) Kandungan:
ı Peraturan Masyarakat- sentiasa berfikir bagaimana
mereka sendiri mesti berkelakuan
ı Keperibadian Mulia - mempunyai keperibadian yang baik
dan mengamalkan kesederhanaan (mengikuti jalan tengah)
dan boleh dipuji.
(b) Bentuk:
ı Etika Prinsip – keadilan dan kepedulian
ı Etika Situasi - Tindakan seseorang itu dalam satu-satu
situasi mesti ditentukan sendiri berdasarkan pertimbangan
bebas dan kebebasan memilih tanpa paksaan dari luar.
(c) Dimensi:
ı Penaakulan - proses seseorang individu memperkembang
kebolehan membuat pertimbangan atau keputusan moral
yang matang dan tersendiri tanpa dipengaruhi oleh
perasaannya dan pandangan orang lain
ı Emosi - perasaan yang betul yang melibatkan percaturan
secara rasional dalam sesuatu situasi.
ı Tingkah laku - segala perkara yang dilakukan oleh
dapat dirancang dan dilaksanakan mengikut objektif-objektif
yang ditentukan.
(k) Bermoral-Seseorang guru hendaklah mempunyai tahap
kemoralan yang tinggi agar boleh dicontohi oleh pelajarpelajarnya.
(l) Toleran- Keupayaan memahami masalahmasalah
pelajar adalah penting agar dia dapat berusaha untuk
mengatasinya.
Prinsip-Prinsip Asas Kemoralan
(a) Altruisme- Apa sahaja yang guru lakukan dalam bidang
moral akan melibatkan orang lain - akan menjauhkan guru
daripada kejahatan mementingkan diri.
(b) Keadilan- Prinsip keadilan melibatkan konsep
kesaksamaan dan menghormati orang lain (yang
memastikan seseorang itu bercakap benar, menepati janji,
dan sebagainya).
(c) Autonomi-Prinsip autonomi meliputi pertimbangan bebas
dan kebebasan memilih.
seseorang individu yang berkaitan dengan peraturan moral
Catatan Popular
-
KERJA AMAL 2 (Contoh Laporan kerja Amal) Bidang 2: Kekeluargaan Tajuk: Membantu ibu bapa menjaga adik MATLAMAT 1. Membantu meringankan beban...
-
pembuangan bayi-punca,langkah mengatasi dan kesan PENGENALAN Kes-kes pembuangan bayi bukanlah sesuatu yang asing didengari dan berlak...
-
TUGASAN HARIAN (ESEI) i. Bentuk tugasan -bentuk karangan biasa -menulis hasil kerja amal (boleh diambil kira) -mendapat maklumat dari pusat ...
-
Ucapan seorang pemimpin (N0.1) Bumi ini milik Tuhan yang wajar kita tadbir dengan penuh berhemah. Bumi ini akan kita wariskan kepada genaras...
-
Tugasan Harian Pendidikan Moral Kertas 1225/2 (Tingkatan 4&5) Calon dikehendaki memilih 8 daripada tajuk-tajuk harian berikut. Calon W...
-
ISI KANDUNGAN FOLIO PENDIDIKAN MORAL ( KERJA KURSUS) TAJUK MUKA SURAT Tugasan 1 Tugasan 2 Tugasan 3 Tugasan 4 Tugasan 5 Tugasan 6 Tugasan 7 ...
-
Makluman dan tindakan anda... Hantar kerja kursus Pendidikan Moral (Kertas 2) dengan kadar yang segera. Pentaksiran sedang dibuat dan markah...
-
SELAKU PEGAWAI DI JABATAN ALAM SEKITAR, ANDA TELAH DIJEMPUT UNTUK MENYAMPAIKAN UCAPAN DAN MERASMIKAN PROGRAM GOTONG-ROYONG MEMBERSIHKAN KAWA...
-
Laporan Kerja Amal 1 ( Ini adalah contoh sahaja ) Bidang I Perkembangan Diri (Tulis bidang) Tajuk (contoh Membimbing murid Tahun 6 di SK.Tan...
-
Contoh Tugasan Harian Tajuk: Kitar semula adalah antara langkah yang boleh diambil bagi menangani masalah pencemaran alam sekitar yang semak...
Jumlah Paparan Halaman
Sabtu, 15 Ogos 2009
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan