Catatan Popular

Jumlah Paparan Halaman


Rabu, 28 Oktober 2009

Pengurusan Fail Panitia

PENGURUSAN FAIL PANITIA

Sistem Pengurusan Fail Kurikulum


—Kod fail bernombor bagi kurikulum (06)
* 06/01 - Laporan Lawatan
* 06/02 - Jadual Waktu
* 06/03 - Kursus pengajian
* 06/04 - Pelbagai
* 06/05 - Ujian / Peperiksaan
FAIL-FAIL YANG PERLU ADA DALAM SETIAP PANITIA MATA PELAJARAN DI SEKOLAH
* 06/06 - Panatia Mata pelajaran

J B A X X X X / 0 6 / 0 6 / X X X(Kod Sekolah / (Kurikulum) / (Panatia) / (Mata Pelajaran)

1. 06/06/XXXA Fail Induk
2. 06/06/XXXB Sukatan Pelajaran
3. 06/06/XXXC Mesyuarat Panatia
4. 06/06/XXXD Program Kecemerlangan
5. 06/06/XXXE Keputusan Ujian Dan Peperiksaan
6. 06/06/XXXF Penyeliaan
7. 06/06/XXXG Pemeriksaan Buku Latihan
8. 06/06/XXXH Aktiviti Ko-Kurikulum
9. 06/06/XXXI Bank Soalan
10. 06/06/XXXJ Maklumat Guru Mata Pelajaran
ISI KANDUNGAN YANG PERLU ADA DALAM FAIL PANITIA

1. 06/06/XXXA – Fail Induk
1.1 Surat-surat perhubungan luar
2. 06/06/XXXB – Sukatan Pelajaran
2.1 Sukatan Pelajaran (Semua Tahun/Tingkatan)
2.2 Huraian Sukatan Pelajaran (Semua Thn/Ting)
2.3 Rancangan Pelajaran Tahunan (Semua Thn/Ting)
2.4 Senarai Buku Rujukan Guru/Murid
2.5 Pekeliling Ikhtisas yang berkaitan dengan kurikulum
3. 06/06/XXXC – Mesyuarat Panatia
3.1 Surat panggilan mesyuarat panatia peringkat sekolah
3.2 Minit Mesyuarat (sekurang-kurangnya 3 x setahun)
4. 06/06/XXXD – Program Kecemerlangan
4.1 Perancangan Program
4.2 Perlaksanaan Program
5. 06/06/XXXE – Keputusan Ujian Dan Peperiksaan
5.1 Analisa Keputusan (UPSR/PMR/SPM/STPM) peringkat sekolah
5.2 Analisa Peperiksaan Mata Pelajaran Dalam Peperiksaan Awam
5.3 Analisa Pencapaian Mata Pelajaran Peringkat Sekolah (bulanan/penggal)
5.4 Headcount
5.5 Postmortem

6. 06/06/XXXF – Penyeliaan
6.1 Jadual Penyeliaan/ Pencerapan
6.2 Laporan Penyeliaan P&P Oleh Pengetua / Guru Besar
6.3 Laporan Penyeliaan P&P Oleh GPK
6.4 Laporan Penyeliaan P&P Oleh Guru Kanan Panatia
6.5 Laporan Penyeliaan P&P Oleh Rakan Sejawat
7. 06/06/XXXG – Pemeriksaan Buku Latihan
7.1 Jadual Pemeriksaan Buku Latihan/ Rampaian
7.2 Jadual Pemeriksaan Buku Program/ Buku Kerja/ Buku Nota
8. 06/06/XXXH – Aktiviti Ko-Kurikulum
8.1 Surat-menyurat Ko-kurikulum Akademik
8.2 Laporan Ringkas Aktiviti
9. 06/06/XXXI – Fail Bank Soalan
9.1 Koleksi Soalan Ujian/ Peperiksaan Yang Dibina Mengikut Tingkatan/ Tahap Murid Peringkat Sekolah
9.2 Koleksi Soalan Dari Daerah/ Negeri Lain
9.3 Koleksi Soalan Yang Telah Dianalisis (Bank Soalan)
10. 06/06/XXXJ – Fail Maklumat Guru Mata Pelajaran
10.1 Maklumat Peribadi Guru
10.2 Jadual Waktu Mengajar Guru
10.3 Carta Organisasi Kurikulum/ Panatia
10.4 Jawatankuasa Panatia


Kertas Minit (Doket)
Surat Keluar Direkod Dengan Dakwat Biru/Hitam
(merekodkan penerima dan tarikh dihantar)
Surat Masuk Direkod Dengan Dakwat Merah
(merekodkan no. ruj. surat, tarikh, tajuk/perkara, tarikh dimasukkan fail)


BIL
NO. RUJ
TARIKH SURAT
TAJUK/ PERKARA
TARIKH DIHANTAR/ TERIMA
RANCANGAN PANITIA
—Adakah guru menyediakan perancangan terperinci dan peningkatan prestasi setiap kelas yang diajar?
—Adakah GK MP/KP membincangkan keputusan peperiksaan setiap kelas dalam mesyuarat dan apakah langkah yang diambil untuk mengatasinya?
—Adakah GK MP/KP menyediakan piawai kerja latihan untuk semua tingkatan yang dianggap mencukupi dan mencabar?

—Adakah GK MP/KP sering mencerap guru terutama guru bermasalah dan apa tindakan susulan yang diambil?
—Adakah GK MP/KP sering memeriksa buku rekod guru dan buku latihan murid?
—Apakah kursus atau bentuk-bentuk lain yang dilakukan untuk meningkatkan ilmu/kemahiran?
—Adakah GK MP/KP membuat pendedahan kaedah P&P yang terkini?


—Adakah motivasi guru dapat ditingkat-kan?
—Adakah guru dan panatia yang cemerlang mendapat pengiktirafan dan ganjaran?
—Adakah potensi pelajar dikesan dan bagaimana?
—Adakah guru mempunyai maklumat tentang pelajar yang menggambarkan keupayaan mereka?
—Adakah guru memberi pendedahan dan cara belajar berkesan dan bagaimana meningkatkan motivasi pelajar?

—Bagaimana guru memainkan peranan untuk membuat perubahan sikap,ilmu dan kemahiran kepada pelajar?
—Adakah analisis jurang atau perbandinngan keperluan semasa dan keperluan yang dikehendaki dibuat?
—Adakah penekanan tentang pengawalan dan penilaian program/aktiviti dibuat?
—Adakah benchmarking dibuat?

Terima Kasih

Tiada ulasan: