Catatan Popular

Jumlah Paparan Halaman


Rabu, 28 Oktober 2009

Sukatan Pendidikan Komuniti Tn.Rani okt.09

NO. 8


MAKLUMAT MATA PELAJARAN


Nama Mata Pelajaran
Pendidikan Komuniti
Kod
CMM 1283
Status
TERAS MAJOR
Peringkat
Sarjana
Nilai Kredit
3 (2+1): 2 jam kredit kuliah + 1 jam kredit amali
Pra Syarat
Tiada
Penilaian
Bentuk Penilaian
% Pecahan
- Penulisan1 kertas ilmiah secara individu
20%
- Penulisan dan pembentangan satu kertas seminar secara individu.
30%
- Peperiksaan Semester.
50%
JUMLAH
100%
Tenaga Pengajar
Abd.Rani bin Abdullah
Kaedah Peyampaian/ pengendalian
Pengajaran bersemuka/kuliah, media cetak dan media elektronik.
Semester
Tahun 1 Semester 2
Objektif Pembelajaran
Diakhir pembelajaran pelajar dijangkakan memperolehi :-

· Pengetahuan tentang definisi dan konsep masyarakat dan pendidikan..
· Pengetahuan tentang istilah, definisi, konsep dan ciri pendidikan komuniti.
· Pengetahuan tentang kaitan diantara masyarakat dengan pendidikan negara.
· Pengetahuan tentang peranan masyarakat dalam sektor pendidikan di Malaysia.
· Pengetahuan tentang keberkesanan program pendidikan ke atas aktiviti pendidikan tidak formal dan bukan formal oleh anggota masyarakat bukan guru.
· Pengetahuan tentang definisi, konsep dan ciri sekolah sebagai institusi masyarakat.
· Pengetahuan tentang peranan masyarakat terhadap pendidikan swasta.
· Pengetahuan tentang peranan pendidikan tidak formal dan bukan formal yang dimainkan oleh masyarakat dan media massa.
· Peranan dan fungsi kolej komuniti.
· Pengetahuan tentang pembelajaran dewasa.
· Pengetahuan tentang komuniti pembelajaran.

Sinopsis Mata Pelajaran
Tajuk-tajuk yang ditekankan :-
· Istilah, definisi, teori, konsep masyarakat atau komuniti (selain daripada guru dan pelajar sekolah) dan pendidikan.
· Istilah, definisi, konsep dan ciri pendidikan komuniti.
· Rasional dan kepentingan pendidikan tidak dan bukan formal bagi Malaysia.
· Kaitan antara masyarakat dengan pendidikan negara.
· Peranan masyarakat di dalam sektor atau industri pendidikan di Malaysia.
· Keberkesanan program pendidikan formal ke atas aktiviti pendidikan tidak formal dan bukan formal oleh masyarakat bukan guru.
· Sekolah sebagai institusi masyarakat-istilah, definisi, konsep dan ciri.
· Masyarakat dan pendidikan swasta-peringkat tadika, rendah, menengah dan IPTS.
· Aktiviti pendidikan tidak formal dan bukan formal melalui media massa.
· Pembelajaran dewasa.
· Komuniti pembelajaran.
Hasil Pembelajaran
· Kepakaran tempatan tentang pengurusan pendidikan komuniti akan bertambah.
· Kebergantungan kepada pakar luar dalam kedua-dua bidang ini akan kurang atau tidak wujud lagi.
· Menambah keberkesanan kegiatan pendidikan untuk komuniti (luar sekolah).
· Membangunkan kegiatan pendidikan sepanjang hayat.
· Membangunkan modal insan melalui pendidikan sepanjang hayat.
· Kegiatan pembelajaran dewasa (selepas sekolah, kolej dan universiti) akan berkembang.
· Membina komuniti pembelajaran.
Rangka Kursus
BIL

TAJUK

JAM
KULIAH
TUTORIAL
AMALI
1.
Istilah, definisi, teori dan konsep komuniti dalam pendidikan.
2
-
-
2.
Istilah, definisi, teori dan konsep pendidikan komuniti.
2
-
-
3.
Rasional dan kepentingan pendidikan tidak dan bukan formal.
2
-
-
4.
Kaitan masyarakat dengan pendidikan Negara.
2
-
-
5.
Peranan masyarakat dalam pendidikan tadika, rendah, menengah dan tinggi di Malaysia.
2
-
-
6.
Keberkesanan program pendidikan formal keatas aktiviti pendidikan tidak dan bukan formal oleh masyarakat bukan guru.
4
-
-
7.
Strategi membangunkan konsep Pembelajaran dewasa.
6
-
8
8.
Progam pendidikan sepanjang hayat: definisi, konsep dan strategi.
4
-
8
9.
Komuniti pembelajaran: definisi, konsep dan strategi.
4
-
12
Jumlah Jam
28
-
28
Persamaan Jam Jumlah Kuliah
28
-
14
Jumlah Persamaan Jam Kuliah
42
Jumlah Jam Kredit.
3
Latihan Amali
Membuat satu kertas kerja berdasarkan matapelajaran yang diambil dengan menjalankan kajian, perbincangan, soal selidik, rujukan dll. berkaitan. Kertas kerja merangkumi pelbagai aspek seperti isu semasa atau berbangkit, kajian kes, punca, sebab, cadangan, perancangan dan perlaksanaan.
Rujukan
A. BUKU
1.
Breckson, Donald J. Brick Lancaster, John R. Harvey and R. Brick Lancaster (1998) Community Health Education: Setting, Roles and Skills ; for the 21st Century.
2.
Cohen, Arthur M. and Florence B. Brawer (2002) The American Community Colleges. Jossey Bass Higher And Adult Education Series.
3.
Couchenour, Donna and Kent Chrisman (2003) Families, Schools and Communities: Together for Young Children.
4.
David Sobel (2004) Place-based Education: Connecting Classrooms & Communities (Nature Literacy Series Vol. 4). New Patriotism Series.
5.
Dodd, Anne Wescott and Jean L. Konzal (2002) How Communities Build Stronger Schools: Stories, Strategies and Promising Practices for Educating Every Child.
6.
Larry, E & Associates Decker and David Mathews (1990) Community Education: Building Learning Communities.
7.
McCaleb, Paloma (1995) Building Communities of Learner: A Collaboration Among Teachers, Students, Families and Community.
8.
Morton, Tommie Young (1995) After School and Parent Education Programs for At Risk Youth and Their Families: A Guide to Organizing and Operating a Community Based Center for Basic…Assistance, Cultural Enrichment, and...
9.
Palloff, Rena M and Keith Pratt (1999) Building Learning Communities in Cyberspace: Effective Strategies for the Online Learning. Jossey Bass Higher and Adult Education Series.
10.
Serviovanni, Thomas J (1999) Building Community in Schools. Jossey Bass Education Series.
11.
Shapiro, Nancy S, Nancy S. Shapiro and Nancy Shapiro (1999) Creating Learning Communities. A practical Guide fo Winning Support, Organizing for Change and Implementing Programs. Jossey Bass Higher and Adult Education Series.
12.
Smith, Barbara Leigh, Jean MacGregor, Roberta Matthews and Faith Gabelnick (2004) Learning Communities. Jossey-Bass Higher and Adult Education Series.
13.
Stein, David S and Susan Imel (2002) Adult learning in Community: New Directions for Adult and Continuing Education.


B. JURNAL/ARTICLES
1.
Barnhardt, Ray (1981) “Culture, Community and the Curriculum” in Center for Cross Cultural Studies. University of Alaska.
2.
Bauch, Patricia A (1998) “Parent-Teacher Participation in the Context of School Governance” in Peabody Journal of Education. Vol. 73, 1998.
3.
MaKenna, Christine, Harney, John O (1999) “University-Community relations” in Connection: New England’s Journal of Higher Education.
4.
Margaret, Farley (2994) “Continuing Education-What is All the Fuss About” in Canadian Operating Room Nursing Journal, March 2004.
5.
Phillips, John Arul (1983) “Reading Habits and Interest of Malaysia Adults” in Toyota Foundations: 19832-1983 Joint Project between UM,UKM, UTM, USM, and UPM.
6.
Roberts, Pamela (2006) “Community Service Learning-Merging Active Learning with Civic Action” in Community Works Journal.
7.
Ratner, Nancy (1997) “Classroom in the Community: Hampshire County Teachers Explore Community Service Learning” in Community Works Journal.
8.
Sanders, Mavis G. (2001) “The Role of Community in Comprehensive School, Family and Community Partnership Programs” in The Elementary School Journal. Vol. 102, No. 1, September 2001.
9.
Wade, Rahima C (1997) “ Community Service Learning: A Guide to Including Service in the Public School Curriculum” in Community Works Jurnal.

Tiada ulasan: