Catatan Popular

Jumlah Paparan Halaman


Isnin, 16 Januari 2012

Langkah-langkah untuk Mengurangkan Kes Pembuangan Bayi

Langkah-langkah untuk Mengurangkan Kes Pembuangan Bayi
by Sembang Pengajian Malaysia on Wednesday, April 7, 2010 at 7:43am
Masalah pembuangan atau pembunuhan bayi adalah isu yang terkini. Peratusan kes penbuangan atau penbunuhan bayi semakin meningkat di Malaysia. Hal ini diakibatkan oleh pelbagai faktor. Faktor-faktor yang meningkatkan kes tersebut adalah faktor institusi keluarga yang lemah, masalah kewangan, di bawah umur dan juga tekanan keluarga. Isu tersebut amat penting bagi pembangunan dan perkembangan negara. Oleh itu, pelbagai langkah dapat diadakan untuk mengatasi isu tersebut seperti rumah perlindungan, ceramah atau kempen tentang isu ini serta mengetatkan undang-undang negara.

Rumah perlindungan merupakan suatu tempat untuk bayi yang ditinggalkan oleh ibu bapanya. Pihak berkuasa harus mengadakan lebih banyak rumah perlindungan di lokasi yang berlainan. Ibu bapa boleh menghantar bayi mereka ke rumah perlindungan jika mereka tidak mampu menjaga anak mereka. Meraka tidak patut membuangkan bayi mereka ke kawasan pedalaman atau kawasan yang ditinggalkan kerana rumah perlindungan dapat menyediakan kemudahan yang baik dan keselamatan bagi anak mereka. Mengadakan lebih rumah perlindungan bukan faktor untuk menggalakkan remaja pada masa kini membuangkan anaknya sesuka hati selepas bersalin tetapi hal ini adalah untuk tujuan mengurangkan kes pembuangan dan pembunuhan bayi.

Langkah yang kedua adalah mengadakan ceramah atau kempen yang berkaitan dengan isu pembuangan dan pembunuhan bayi. Ceramah atau kempen tersebut patut diadakan di sekolah menengah kerana dipercayai kebanyakan ibu bapa yang melibatkan diri dalam isu tersebut adalah remaja yang tidak cukup umur. Selain itu, pihak berkuasa harus berkongsi tentang pengetahuan atas hubungan seks dan juga kesan pembuangan dan pembunuhan bayi. Pengetahuan tentang hubungan seks dapat memberikan mesej yang penting kepada remaja yang tidak cukup umur. Hal tersebut dapat mengurangkan kes pengamilan remaja yang tidak cukup umur dan juga mengatasi terhadap isu pembuangan dan pembunuhan bayi di negara kita.

Walaupun negara kita sudah mengadakan peraturan dan undang-undang terhadap isu ini, tetapi kes pembuangan dan pembunuhan bayi turut meningkat pada masa kini. Oleh itu, langkah yang ketiga adalah pihak berkuasa patut mengetatkan undang-undang negara. Sesiapa yang melibatkan masalah tersebut patut dihukum. Contohnya adalah masuk penjara selama sepuluh tahun atau denda wang sebanyak sepuluh ribu ringgit atau kedua-dua hukuman sekali. Selain daripada itu, ibu bapa atau penjaga pesalah haruslah dikenakan hukuman kerana merekalah yang patut mendidik dan mengajar anak mereka supaya mereka tidak melakukan perkara yang tidak bermoral seperti membuang dan membunuh bayi.

Pihak berkuasa patut menitikberatkan isu tersebut kerana isu ini dapat memburukan nama baik negara dan imej Negara juga akan dijatuhkan. Oleh itu, cara-cara tersebut seperti mengadakan lebih banyak rumah perlindungan, mengadakan kempen dan ceramah di sekolah menengah serta mengetatkan peraturan dan undang-undang negara patut dititikan supaya dapat mengurangkan bilangan kes pembuangan dan pembunuhan bayi.

Tiada ulasan: