Catatan Popular

Jumlah Paparan Halaman


Rabu, 21 Januari 2009

Perubatan Homeopati

Apakah Dia Perubatan Homeopati?
Motoo atau cogan kata Perubatan Homeopati adalah "Serupa dengan serupa menyembuhkan". Dalam bahasa Inggeris "Likes Cure By Likes", sementara dalam bahasa Latin pula ialah "Simila Similibus Curentur".
Tujuaan saya menjadi doktor Homeopati ialah ingin membantu diri dan mereka yang memerlukan bantuan. Kedua minat memperkaya ilmu dan menambah kawan. Bila kita kerap bekomunikasi dan menolong orang, kita dapat kawan dan pengalaman baru pula.
Tujuan Perubatan Homeopati ialah menyembuhkan penyakit yang ada hingga sembuh sepenuhnya. Ia menyembuhkan penyakit dengan mencari punca atau sebab penyakit, dan bukan hanya menubati hasil (natijah) penyakit itu. Inilah keistimewaan Perubatan Homeopati.
Dr.Christian Samuel Hahnemann ialah tokoh atau bapa Perubatan Homeopati .Beliau berasal dari Jerman, lahir pada 10 April 1755. Kita ada pilihan sama ada memilih cara perubatan Homeopati atau perubatan Allopati (moden). Sistem tubuh manusia berbeza -beza, ada yang serasi dengan ubat tradisional, homeopati, dan ada pula serasi dengan perubatan Allopati. Manusia perlu bijak mengenal dirinya supaya dia tahu ke mana hendak berubat, jika kurang sihat. Di Sabah masyarakat belum begitu mengenali apa itu perubatan Homeopati. Saya rasa dan berpendapat genarasi sekarang perlu berubah .... minda ke arah kajian perubatan sains Homeopati. Terima kasih.

Tiada ulasan: