Catatan Popular

Jumlah Paparan Halaman


Sabtu, 15 Ogos 2009

Pekebangan Pendidikan Moral 2

1.1.2 keagamaan dan kerohanian yang kukuh dan
bersikap toleransi.
Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam telah dirancangkan
untuk mendorong perkembangan rohani pelajar-pelajar.
- Di Tahap Satu - pembentukan nilai-nilaimurni dan tingkah
laku yang baik
- Tahap Dua - pemikiran rasional dan perbincangan tentang
isu-isu moral.
1.2.1 Latar Belakang Pendidikan Moral
1. Pendidikan Moral dijadikan mata pelajaran wajib bagi
pelajar-pelajar bukan Islam.
2. Pendidikan Moral diajar secara berasingan.
3. Peperiksaan dan penilaian diadakan untuk Pendidikan
Moral.
1.2.2 Sejarah Perkembangan Mata Pelajaran Pendidikan
Moral
konsep-konsep moral yang dikenalpasti telah pun
dimasukkan dalam pelajaran Sivik – 1974.
Draf Sukatan Pelajaran Pendidikan Moral tahun 1978 cuba
memberi definisi pendidikan moral serta menyatakan
objektif-objektif am mata pelajaran Pendidikan Moral di
sekolah-sekolah di Malaysia. Draf 1978 ini juga
mengenalpasti 16 nilai teras kebersihan, baik hati,
kesederhanaan, kerajinan, kesyukuran, kejujuran, keadilan,
kasih sayang, hormat-menghormati dan semangat
bermasyarakat. Tiga lagi nilai teras diperkenal, iaitu nilai
kebebasan, hemah tinggi dan kerjasama pada tahap kedua
sekolah rendah.
20 Julai 1981 - Dua belas nilai yang dimasukkan ke dalam
Sukatan Pelajaran Pendidikan Moral Kurikulum Baru
Sekolah Rendah adalah seperti berikut:
(a) Sikap bersih dari segi fizikal dan mental
(b) Sikap belas kasihan (c) Sikap sederhana
(d) Sikap rajin (e) Sikap berterima kasih
(f) Sikap jujur (g) Sikap adil
(h) Sikap kasih saying (i) Sikap hormat-menghormati
(j) Sikap bermasyarakat (k) Sikap tidak angkuh
(l) Kebebasan

Tiada ulasan: