Catatan Popular

Jumlah Paparan Halaman


Sabtu, 15 Ogos 2009

Pengurusan Mata Pelajaran P.Moral

Topik 3 Pengurusan MataPelajaran Pendidikan Moral
MASALAH PERLAKSANAAN PENDIDIKAN MORAL DI
SEKOLAH
- Faktor Ibu Bapa/Keluarga
- Faktor Guru dan Sekolah/Institusi
- Faktor Murid/Rakan Sebaya
- Faktor Komuniti/Masyarakat
- Faktor Media Massa

kementerian supaya tidak bercanggah dengan
objektif mata pelajaran Pendidikan Moral.
6. melaksanakan hasrat surat pekeliling
7. sebagai agen perubahan dan inovasi terhadap
pelajaran Pendidikan Moral, dimana seorang
8. merancang, menyedia dan memastikan
penggunaan bahan di dalam kelas.
9. menguruskan jadual waktu mata pelajaran
Pendidikan Moral.
10. menguruskan bilik-bilik khas untuk pembelajaran
Pendidikan Moral, contohnya seperti penggunaan
bilik audiovisual.
11. melaksanakan pemantauan keatas pelajaran
Pendidikan Moral.
12. merancang dan melaksanakan penilaian-penilaian
yang akan dilakukan di dalam kelas.
13. menganalisis peperiksaan, dari segi peningkatan
atau penurunan gred pelajar-pelajar dalam mata
pelajaran Pendidikan Moral.
14. melakukan tindakan susulan, seperti membuat
kelas-kelas pemulihan dan pengayaan kepada
pelajar.
15. membuat analisis keperluan-keperluan staf dalam
mengajar moral.
16. merancang dan melaksanakan program latihan
dalaman.
17. menilai program Pendidikan Moral di sekolah.
18. memastikan penyertaan guru dalam seminar,
bengkel dan kursus.
19. menyediakan bahan bantu mengajar dan bahan
bantu belajar kepada guru-guru untuk digunakan
di dalam kelas.
20. menambahkan koleksi Pusat Sumber Sekolah

Tiada ulasan: